Ekonomi

Elektroniskt medgivande Autogiro

För föreningar som erbjuder autogirobetalning är det nu möjligt för medlemmarna att anmäla sig för autogirobetalning elektroniskt via sin internetbank. Precis som tidigare börjar autogirot att gälla fr o m nästkommande avisering, redan utskickade manuella avier ska alltså användas.

 

OCR-nummer

Vi övergår nu till att använda OCR-nummer på avgifts- och hyresavierna. Det kommer att effektivisera avstämningarna och förhoppningsvis ytterligare minska risken för felhantering. Som tidigare är det viktigt att

• betala i tid, senast på förfallodagen

• betala exakta beloppet i hela kronor (ej ören)

• ange rätt OCR-nummer vid inbetalning (innehåller info om vilken period som betalas) annars finns risk för att felaktiga påminnelser skickas ut.

• Om en avi överbetalas så kommer överskjutande belopp att dras av vid nästa avisering. Informera gärna medlemmar och hyresgäster om detta!

 

REAL-Portalen

REAL-Portalen kan medlemmar och hyresgäster själva nå information om sin egen lägenhet, se egna avier, redigera persondata och ladda ner eget registerutdrag (”mäklarbild”). Inloggning görs med Bank-ID på adressen kanold.realportal.nu Om ni har egen hemsida kan ni med fördel länka till portalen där. Styrelseledamöter (med tilldelade rättigheter) kan dessutom ta del av aktuell reskontra, info om lägenhetsförsäljningar samt ladda ner listor som medlemsförteckning, röstlängd och lägenhetsregister.